ISABELLE SMEETS

ISABELLE SMEETS. ARTIST.
COPY ART.
2-DIMENTIONAL SCULPTURES.
CONCRETE COPY SCULPTURES.
PROJECTS.
COMMISSIONS.
BIOGRAPHY AND NEWS.

Copy Art ¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý2-Dimensional¬Ý Sculptures ¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬Ý¬ÝConcrete Copy Sculpture

Dupliceren, construeren en het gebruik van licht zijn gemeenschappelijke kenmerken in mijn werk.

Een deel van mijn werk bestaat uit grote monumentale beelden gemaakt van series z/w fotokopieˆ´n rechtstreeks op de muur geplakt.
Ik gebruik in dit werk herkenbare beelden/fotokopieˆ´n van foto’Äôs in veelvoud als basismateriaal, zoals een foto van vliegende vogels, een gespierd mannen- lichaam, rennende voeten e.a., maar in het uiteindelijke beeld zoek ik naar abstractie. De abstractie van kracht, groei, beweging, natuur, aantrekking, licht, reflectie, vergankelijkheid of dood.
Alhoewel dit 2-dimensionale beelden zijn heeft het karakter van het werk veel verwantschap met een sculptuur, speciaal in het maakproces. Het maakproces is traag en arbeidsintensief. Sommige van deze werken zou ik dan ook expliciet 2-dimensionale sculpturen willen noemen.
Doordat ik mijn werk opbouw uit z/w fotokopieˆ´n, potlood, transparante verf, doffe zwarte verf en soms bladgoud rechtstreeks geplakt op de muur, heeft dit werk in de expositie maar een levensduur van die expositie, maar als dit werk geplaatst wordt bij een koper dan heeft het de permanentie van een groot sculptuur dat niet zomaar verplaatsbaar is alhoewel het eigenlijke gewicht van het hele werk met de afmetingen 4.10m.’Äì 4.00m., maar een paar ons is.
De afmeting van een werk kan variˆ´ren per plek. Doordat het werk rechtstreeks op de muur geplakt is gaat het in relatie tot de afmetingen van de ruimte werken. Sommige beelden moˆ©ten juist de uiterste maat in hoogte van de ruimte hebben om zo de grootste spanning te krijgen.

Licht speelt ook een belangrijke rol in mijn werk, bijvoorbeeld door het gebruik van transparante glanzende verf, bladgoud of doffe zwarte verf waarin het licht al dan niet reflecteert. Het beeld verandert als je je ervoor beweegt. Op het ene punt zie je transparante banen in het werk en op het andere punt vallen die meer naar de achtergrond. Bij een ander beeld zie je in de doffe zwarte verf een complexe bollende potloodtekening die geheel kan verdwijnen als de lichtinval verandert of als je je beweegt.

Bij de betonnen sculpturen maakt het licht nog een tweede beeld namelijk het schaduwbeeld sˆ°men met het betonnen beeld. Deze Concrete Copy Sculptures bestaan uit witte en/of grijze los op elkaar gestapelde betonnen vormen met soms -glas gevuld met water vormen- en bladgoud eraan toegevoegd.¬Ý
Pas na de eerste serie betonnen sculpturen realiseerde ik me dat ik precies hetzelfde deed als dat ik met de bestaande foto naar de fotokopieˆ´n doe maar nu een bestaande vorm als mal voor het reproduceren naar de volle betonnen vormen. Doordat ik de betonvormen heel dun wilde laten eindigen en ze lˆ„s op elkaar stapelde waren ook deze werken weer uiterst kwetsbaar. In essentie zijn het dezelfde werken als de fotokopie sculpturen geworden. De plek waar ze gemaakt zijn, een groot open dakterras op een voormalige visafslag bij de Atlantische oceaan in Noord Spanje, geeft dit werk het juiste scherpe licht en deze zes sculpturen tezamen vormen hier ˆ©ˆ©n groot beeld.

Mijn werk is als de natuur, mijn natuur, het groeit, is kwetsbaar, vergankelijk ˆ©n reproduceerbaar.

Broekhuizen 2006

HOME

IMAGES

PROJECTS

COMMISSIONS

BIOGRAPHY

NEWS